رفاه و معیشت مردم Welfare and Livelihoods of people

قدرت خرید مردم 1401-1397 هر سال رو به کاهش؛ تغییر دولت ها بی تاثیر در اوضاع وخیم معیشتی

رفاه و معیشت مردم Welfare and Livelihoods of people

قدرت خرید مردم 1401-1397 هر سال رو به کاهش؛ تغییر دولت ها بی تاثیر در اوضاع وخیم معیشتی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

جزئیات تضییع حقوق معلمان توسط دولت در سال 97 به شرح زیر است:

1. افزایش 10 درصدی حقوق ها بجای 20 درصد

2. حذف بند سختی کار

3. حذف حق عائله مندی از حقوق دختران مجرد که مبلغی معادل 150 هزار تومان است

4. کاهش حق بدی اب و هوا 


در دولت فعلی نه تنها بهبودی در معیشت و رفاه معلمان اتفاق نیفتاد؛ بلکه حتی دولت پا را فراتر گذاشت و در شرایطی که تمام نهادها از جمله کمیسیون اموزش مجلس سکوت پیشه کرده بود، دست به حذف و کاهش بندهای حقوقی فرهنگیان زد و حتی میزان درصد افزایش حقوق مصوبه مجلس در سال 97 را اجرا نکرد تا دولتی که با شعار قانون گرایی قدرت را بدست گرفت، در قانون شکنی حد و مرزی برای خود قائل نباشد.

همه اینها در شرایطی است که علاوه بر ایجاد مشکلات فوق، فرهنگیان و خانواده هایشان باید دو تا سه برابر شدن قیمت مایحتاج زندگیشان دست و پنجه نرم کنند که این نابسامانی قیمت ها هم دسته گل دیگر دولت است که چاره ای جز خرد شدن و  تحمل کردن وجود ندارد.

 

متاسفانه در سالهای اخیر در ارائه خدمات از سوی تعدادی از پزشکان مشکلاتی وجود داشته است ( البته پزشکان متخصص متعهد با اخلاق زیاد هستند) که به وظایف قانونی خود عمل نکردند که از جمله انها می توان:

1.     1. دریافت پول اضافی از بیمار.

 

2. عدم توضیح وضعیت بیمار و راه‌های درمانی پیش‌بینی شده.

 

 

3. وعده‌هایی برای نتیجه درمان به بیماران که مبنای علمی ندارد.

 

 

4. عدم ظرفیت تحمل بالای پزشکان برای بیماران و همراهان انها که از شرایط روحی و جسمی مناسبی برخوردار نیستند.

 

 

 

5. عدم توضیح کامل پزشک درباره عوارض جراحی انجام شده

 

 

6. توصیه بی مورد برخی از این پزشکان به عمل جراحی برای کسب درامد بیشتر؛ زیرا وقتی برای همان بیماری به پزشک ماهرتری مراجعه می کنید، اصلا لزومی به عمل جراحی نمی بیند.

 

 

7. عدم مسئولیت پذیری این پزشکان درباره اشتباهاتی که در حین عمل جراحی انجام دادند.

 

 نویسنده: مجتبی چکی

 

 

 

 

دکتر کیوان مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۲۸ در شهرآبادان به دنیا آمد و از ۷ سالگی در فرانسه بزرگ شد. او رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد. دکتر کیوان مزدا از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را موسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد. هرسال ۴ بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌های پیچیده به ایران می‌آمد و سالی دو بار با تیم خود جهت عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کرد.

 

 

در آخرین سفر خود به ایران در شهریور ۹۷، بیست‌وهشت کودک توسط ایشان و تیمشان تحت عمل جراحی قرار گرفتند. دکتر مزدا در تاریخ ۱۱ مهرماه ۹۷ چشم از جهان فروبست.

 

 

اگر اکثر پزشکان کشورمان روحیه ای مثل دکتر کیوان مزدا داشته باشند، خیلی از مشکلات حوزه درمان قشر کم بضاعت جامعه برطرف می شود. برخی پزشکان در کشور ما که نه تنها کاری برای قشر کم بضاعت جامعه انجام نمی دهند، بلکه هزینه اضافی از بیماران (تحت عنوان زیرمیزی) برای جراحی در بیمارستان دولتی دریافت می کنند یا اینکه حاضر نیستند بیمارشان را در بیمارستان دولتی عمل کنند و از او می خواهند که به مطب شخصی یا بیمارستان خصوصی شان مراجعه کند. متاسفانه تا امروز هیچ اقدام سازمان یافته خاصی برای برخورد با انها صورت نگرفته است و این درحالی است که این پزشکان متخلف در هر بیمارستان کاملا شناخته شده هستند، چون از اکثر مردم زیرمیزی می گیرند و پول را نقدا در مطب شخصی دریافت می کنند تا مدرکی بجا نماند.

 

نویسنده: مجتبی چکی

 

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی در همایش هفته دفاع مقدس که صبح روز سه‌شنبه مورخ 3 مهر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد گفت: از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند.

 

در شرایطی که مردم در حال زنده به گور شدن زیر فشارهای اقتصادی هستند، کسی که خودش و خانواده اش در رفاه زندگی می کنند و  خیلی از دغدغه های قشر پایین را ندارد و از اول انقلاب تا امروز بطور متوالی مسئولیت های کلیدی داشته که اخرینش دانشگاه ازاد است، چطور می خواهد به مردم کشورش درس مقاومت بدهد!!!!

 

اقای ولایتی در سخرانی تان از امام علی گفتید؛ امام علی ساده زیست بود و اول رفاه را برای مردم و سپس خانوادش می خواست. شما مسئولین در 30 سال اخیر زندگیتان مثل قشر پایین یا لااقل متوسط جامعه زندگی کردید؟ دردهای انها را لمس کرده اید؟

 

نویسنده: مجتبی چکی

در بحران فعلی ایران سایت های خبری و کانال های خبری تلگرام نقش زیادی داشته است. بعنوان نمونه همین جدول فروش خودرو که برای اولینبار به دو فرم قیمت کارخانه و قیمت بازار ازاد در سایت های خبری و کانالهای خبری تلگرام منتشر شد، برچه مبنایی قیمت خودرو در بازار ازاد را تعیین کرده بودند؟ ایا این سایت های خبری بودند که با گرفتن رشوه های کلان برای بازار ازاد قیمت سازی می کردند یا اینکه خبرنگاران یک سایت خبری تعدادی نیرو استخدام کردند که میانگین قیمت خودرو را بدست اورند و این قیمت را در قالب جدولی به مردم ارائه دهند؟ 

درباره قیمت دلار هم بهمین صورت است؛ برچه مبنایی قیمت ارز روزانه تعیین می شود و توسط سایت های خبری و کانال های تلگرام اعلام می شود. وقتی نصف شبِ (زمانی که هیچ بازاری فعال نیست) نرخ دلار اعلام می شود؛ بر چه مبنایی روز بعد همین رقم به عنوان نرخ بازار شنیده می‌شود؟

ایا نباید سازوکاری برای محدود کردن سایت های خبری و کانال های تلگرامی در رابطه با قیمت سازی در شرایط بحرانی کشور قائل شوند تا لااقل بتوانند این اشفته بازار قیمت را تاحد زیادی کنترل کنند؟

نویسنده: مجتبی چکی

محمد جلالی: دیگر کشورها نمی‌خرند تا ارزان شود اما ما می‌خریم تا کمیاب و گران شود.

کار به جایی رسیده که دیگر خشم و نهیب راه به جایی نمی‌برد و هیچ کس به هیچ کس رحم نمی‌کند. مردم در شهرهای مختلف مغازه به مغازه هجوم می‌برند و خرید می‌کنند تا از قحطی نیامده فرار کنند. یک روز به برنج فروشی‌ها هجوم می‌برند و برنج‌ها را گونی، گونی در خانه‌ها احتکار می‌کنند و یک روز روغن، یک روز نوار بهداشتی و دستمال کاغذی و روز دیگر گوجه فرنگی. مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در این کشور رخ دهد؟ گویا دیگر بنی‌آدم اعضای یکدیگر نیستند و اگر دردی به فردی وارد شود دیگران می‌گویند : چه خوب که ما نبودیم!

مردم آلمان بدلیل افزایش قیمت لبنیات توسط صنایع خصوصی و دولتی لبنیات این کشور به مدت 14 ماه لبنیات و مخصوصاً شیر را از سفره‌های خود حذف کردند تا اینکه صنایع لبنیاتی با برگشت قیمت شیر به 14 ماه پیش از آن موافقت کردند.

آمریکایی‌ها تنها سه ماه تلفن همراه موتورولا را نخریدند تا قیمت به عقب بازگشت.

گرانفروشی بلیت فوتبال در اسپانیا و تحریم فوتبال توسط مردم تنها دو ماه رخ داد و پس از آن قیمت‌ها برگشت.

گرانفروشی شیر در برزیل تنها 9 ماه به طول انجامید و پس از آن قیمت‌ها شکست.

اما در کشور ما در یک دقیقه، شش میلیون نفر خواهان خرید از شرکت سایپا بودند. اگر هر نفر 25 میلیون تومان بخواهد در این شرکت هزینه کند، می‌شود 150000 میلیارد تومان. با این مبلغ می‌شد در یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور سهام شرکتهای بزرگ را خرید.

به راستی ایراد از اقتصاد به تنهایی است یا فرهنگمان هم ایراد دارد.

وقتی در زمان جنگ در جبهه‌ها جوانان داوطلبانه بر روی میدان مین پا می‌گذاشتند و گروهان تبدیل به دسته می‌شد تا معبری باز شود در تهران و دیگر شهرها در زمان بمباران می‌گفتند: خدا را شکر که موشک بر روی خانه ما فرود نیامد و این تفکر کماکان وجود دارد. مردم می‌گویند اصل این است که ما زنده باشیم؛ همسایه کارگرمان به ما چه؟



مصطفی داننده: جناب آقای نوبخت فرموده‌اند که حقوق کارمندان امسال افزایش پیدا نمی‌کند. اگر هم قرار باشد که افزایش حقوقی برای کارکنان اتفاق بیفتد برای سال آینده خواهد بود. بله، حقوق کارمندان افزایش پیدا نمی‌کند اما قیمت تقریبا همه کالاها هر روز در حال افزایش است. گوشت سی هزار تومانی، شصت هزار تومان شده است و حقوق کارمند همانی بود که هست. در جامعه‌ای که در عرض یک شب اجاره خانه دو برابر می‌شود زندگی با حقوق کارمندی سخت است. تورم سر به آسمان می‌ساید اما حقوق کارمند همانی بود که هست. بالاخره کسی که شغل آزاد دارد مثلا مغازه دار است وقتی کالایی بالا می‌رود، او هم خدماتی که به مردم می‌دهد را گران می‌کند. کارمند اما ...      کاش حضرات مسؤول برای یک ماه هم شده خود را جای کارمندان می‌گذاشتند تا  طعم نداشتن را می‌چشیدند. کارمندان شب‌ها با فکر بدهی، خرج زندگی بچه‌ها، احتمالا جهیزیه، خرج عروس پسر و  هزار فکر دیگر می‌خوابند و صبح‌ها با دغدغه جمع کردن پول بیشتر روز خود را آغاز می‌کنند. این روزها بخشی از پدران این سرزمین شرمگین فرزندان خود هستند. فرزندانی که نمی‌دانند گرانی چیست و قیمت دلار باز زندگی پدرشان چه کرده است. واقعا کمر بخشی از جامعه به ویژه در شهرهای بزرگ زیر بار گرانی در حال خم شدن است. اگر شرایط همینگونه ادامه پیدا کند آنها زیر آوار گرانی زنده به گور خواهند شد. 

حرف مردم: ای کاش وای کاش تراژدی زندگی کارمندی برای مسئولین که خود وخانواده شان که بعضا در خارج از کشور زندگی می کنند وادعای صاحبان انقلاب را نیز دارند قابل فهم بود ولی افسوس ما فقط درد ها را عنوان کرده ولی متاسفانه در جهت رفع آنها اقدام نمیکنیم ولی واقعیت این است که در چند ماه گذشته قدرت یک سوم شده است. کمر همه حقوق بگیر ها داره میشکنه. 

- حقوق ها ثابت و تورم 300 درصد. شهریور ماه تورم 11 درصد اعلام شد لابد سال بعد هم می خواهند با تورم من درآوردی خودشان حقوق ها را افزایش دهند.

- من یه حداقل بگیرم با ماهی 1100000 تومن با یه دختر دم بخت شما بگید چه کنم.

- مگرنبایدبراساس قانون حقوق کارمندان به اندازه نرخ تورم افزایش یابد. البته نرخ تورم واقعی مه بالای 100درصداست  پس چرادولت براساس قانون عمل نمی کند و بدترازآن چرا مجلس براجرای قانون نظارت نمیکند؟؟

حرف مردم درباره کارمندان بخش خصوصی: اتفاقا کارمندهای دولت نسبت به کارمندان و کارگران بخش خصوصی خیلی وضعشون بهتره. دولت به هر بهانه ای به پرسنل خودش میرسه.  بخش خصوصی به هر بهانه ای از جیب پرسنل خودش کم میذاره. سطح حقوق ها هم که اصلا قابل مقایسه نیست

حرف مردم درباره کارگران: کارگران وضع و اوضاعشان حتی از کارمندان هم بدتر است. با این اوضاع که هر کارخانه ای هم به بهانه های واهی تعدیل نیرو دارند یا حتی چندغاز حقوقشان را نمیدهند و حقوق قانون کار که حتی 100 دلار هم نمیشود و همه چی را به قیمت دلار باید بخرند چه خواهند کرد؟؟؟ 

منبع: عصر ایران