رفاه و معیشت مردم Welfare and Livelihoods of people

قدرت خرید مردم 1401-1397 هر سال رو به کاهش؛ تغییر دولت ها بی تاثیر در اوضاع وخیم معیشتی

رفاه و معیشت مردم Welfare and Livelihoods of people

قدرت خرید مردم 1401-1397 هر سال رو به کاهش؛ تغییر دولت ها بی تاثیر در اوضاع وخیم معیشتی

مجوز دولت برای صادرات قانونی گوجه و پیاز باعث شده قیمت این دو محصول بشدت افزایش پیدا کند. 

 

اما چرا صادرات محصولات کشاورزی باعث گران شدن محصولات کشاورزی می شود؟ چون ارزش پول ملی کشور به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است در حالی که ارزش پول کشورهای عربی همسایه هیچ تغییری نکرده است و مقصد این صادرات ها کشورهای عربی بخصوص عراق است و همین عامل باعث شده صادرات محصولات کشاورزی برای دلالان بشدت جذاب شود. از طرفی دلالان این محصولات کشاورزی در داخل خود کشور ازین فرصت سوء استفاده می کنند و قیمت محصولات کشاورزی را به قیمتی بالاتر از قیمتی که به خارج صادر می کنند، به مردم کشورمون می فروشند. 

 

با همه این اوصاف راهکار چیست؟ از طرفی کشاورزان استان هایی که این دومحصول را می کارند، چون دلالان به قیمت خیلی ارزان از انها می خرند، متقاضی صادرات محصولاتشان هستند و نمایندگانشان در این خصوص با دولت رایزنی می کنند تا مجوز صادرات را بگیرند، از طرفی 70میلیون نفر ایرانی که توان مالیشان متوسط  تا زیر خط فقر هست ازین صادرات متضرر می شوند.

 

راهکار اینست که از طرفی صادارت ممنوع شود و از طرفی برای جلوگیری از خسارت کشاورزان یک قیمت متعارف برای فروش محصولاتشان در نظر گرفته شود.

هرچند راهکار اساسی برچیدن بساط واسطه گری بین کشاورز و مصرف کننده است تا قیمت محصول در زمین کشاورزی و در بازار تفاوت زیادی نداشته باشد و  به قیمت ارزانتر به دست مصرف کننده برسد و سود بیشتری عاید کشاورز شود.

 

نویسنده: مجتبی چکی

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی